Objectiu: atendre abans al pacient d’Urgències

Cinc grups de treball multidisciplinaris proposen millores organitzatives en diferents parts del procés d’atenció a aquests pacients

Aquest mes entra en funcionament el nou model organitzatiu dissenyat per un equip multidisciplinari de professionals que treballen en aquesta àrea. El canvi ve motivat pels bons resultats de la darrera prova pilot: es redueix substancialment el temps mig d'estada del pacient a Urgències, des de l'arribada fins a l'alta.

Aquest canvi forma part del re-disseny del procés d'atenció al malalt mèdic, iniciat la tardor passada i en el qual participen de forma col·laborativa 40 professionals de diferents àrees  organitzats en cinc grups de treball.

L'objectiu és revisar la manera com atenem el pacient amb patologia mèdica a l'Hospital de Mataró, i fer-ho des d'una triple perspectiva: agilitar la diagnosi i el tractament, millorar la satisfacció del pacient i facilitar la feina dels professionals.

Què volen els grups de treball? Reduir, mitjançant el treball en equip, les esperes evitables i la càrrega de treball dels professionals en el procés que va des que el pacient arriba al Servei d'Urgències passant, si cal, pel seu ingrés i fins a l'alta, sigui a domicili o a un altre centre.

De què s'encarrega el grup 5? El seu objectiu és proporcionar la primera assistència al pacient d'Urgències com abans millor (avançar-la al màxim). Aquest equip ha acordat una nova forma d'organitzar-se la feina i, també, d'organitzar els professionals que, de moment, es limiten al nivell 2, on s'atenen els pacients més greus.

Què proposen? La proposta sorgida d'aquest procés de treball col·laboratiu té sis elements:

  1. Els professionals s'organitzen en equips de metge/infermera.
  2. Cada equip gestiona un clúster de 4 boxs (8 pacients). La idea seria que un box es dediqui a primera atenció i els altres tres a seguiment.
  3. La infermera de triatge assigna els pacients de nivell 2 (greus) directament a un dels equips de metge/infermera.
  4. El pacient passa directament de la consulta de triatge a un box, se l'acomoda i entra l'acompanyant.
  5. Immediatament, rep la visita de l'equip metge/infermer, que realitza conjuntament la primera assistència.
  6. El pacient passa a una espera controlada, ja amb la pauta de medicació i amb la sol·licitud de les proves

Com s'apliquen les millores? Un cop definit el canvi organitzatiu, aquest es testa "en real" mitjançant proves pilot successives, en un procés d'ajustament continu que permet fer tantes proves com sigui necessari fins que el nou sistema funcioni correctament. El gener van començar les proves pilot de quatre hores al nivell 2 i dimarts passat va tenir lloc la darrera, que va durar 24 hores. Els bons resultats avalen la implantació dels canvis.

L'estratègia: redissenyar el procés assistencial. El redisseny del procés assistencial del pacient mèdic està prioritzat al Pla estratègic 2025, en el seu objectiu número 6: "Millorar l'efectivitat clínica, la satisfacció dels pacients i professionals, i la sostenibilitat del sistema".