El Catsalut reconeix l'Hospital de Mataró per la millora en l'atenció al pacient que ingressa procedent d'Urgències

40 professionals de diferents especialitats i àrees, organitzats en diferents grups de treball, defineixen els canvis a aplicar per millorar l'atenció a aquests malalts

Aquest reconeixement és fruit del treball col·laboratiu de 40 professionals de diferents especialitats i àrees organitzatives, un projecte que ha estat seleccionat d'entre més de 150 experiències com a bona pràctica i exemple per a altres hospitals. Mònica Ballester, directora mèdica del centre, el va presentar en una jornada inaugurada pel conseller Manel Balcells, celebrada la setmana passada a Sabadell, i a la qual van assistir més de 300 professionals de la salut, agents socials i representants del món local.

Aquest projecte de transformació organitzativa arrenca el setembre del 2022 i hi participen de forma col·laborativa 40 professionals de diferents disciplines i àrees organitzaves. L'objectiu és reduir les esperes evitables i la càrrega de treball dels professionals en el procés que va des que el pacient arriba al Servei d'Urgències passant, si cal, pel seu ingrés i fins a l'alta, sigui a domicili o a un altre centre.

Què s'ha fet fins ara? En els primers 18 mesos transcorreguts des de l'inici del projecte, els professionals implicats, organitzats en grups de treball multidisciplinaris, han fet propostes de canvis organitzatius que s'han aplicat en forma de projectes pilot a les àrees d'urgències, les unitats d'hospitalització mèdiques i el circuit de proves de diagnòstic per la imatge.

Quins resultats s'han obtingut? S'ha reduït el temps d'espera per a la primera assistència a Urgències, així com el temps de permanència en aquest servei i l'espera per ingressar el pacient a planta. Un cop a planta, s'han agilitat les altes i això ha permès doblar el nombre d'ingressos que es fan en torn de matí; alhora, s'ha reduït l'estada mitjana a pneumologia, cardiologia i geriatria. Tal com va explicar Mònica Ballester, aquests resultats, que van ser molt positius a la fase d'implantació, ara s'han vist afectats per circumstàncies externes al procés assistencial i s'han d'estabilitzar a mida que es vagin ajustant i consolidant els canvis introduïts.

Com ha estat seleccionada la nostra experiència? El Departament de Salut subratlla la necessitat d'impulsar el "lideratge i la participació dels professionals" en les transformacions organitzatives que s'indiquen al Pla de Salut de Catalunya 2021-2025. Segons el Catsalut, les 12 pràctiques seleccionades són experiències d'èxit fàcilment traslladables a altres centres o àmbits geogràfics.

[+] Per saber-ne més sobre el projecte de re-disseny del procés d'atenció al malalt mèdic, veure notícies anteriors:

Programa | Jornada del Pla de Salut. Regió Sanitària Barcelona Metropolitana Nord (PDF 208,98 Kb)