L'Hospital de Mataró aplica un nou model organitzatiu dissenyat pels professionals que hi treballen
Ramon Boixeda, cap de Servei de Medicina Interna, i Irene Rivas, cap d'àrea d'infermeria de les unitats mèdiques, expliquen el projecte
S’ha començat per les unitats d’hospitalització 5 i 6, i s'està implantant en paral·lel a la reorganització d'Urgències, que es va iniciar fa unes setmanes. Forma part del projecte estratègic per millorar la manera com atenem el malalt que ingressa per Urgències i que no precisa d'intervenció quirúrgica.
En una unitat d'hospitalització mèdica es produeixen diàriament un gran nombre d'estades evitables, i l'objectiu és reduir-les a fi de millorar la qualitat en l'assistència.
Què és una estada evitable? En el cas de l'Hospital de Mataró, cada dia hi ha 9 persones que no necessitarien estar ingressades perquè el seu estat de salut es podria atendre perfectament en un centre d'atenció intermèdia o al seu domicili. També hi ha pacients esperant per a proves diagnòstiques o que no han rebut l'alta durant el cap de setmana. Això va suposar més de 16.000 estades evitables l'any passat només en el cas de Medicina Interna, el que equival a dir que l'Hospital de Mataró va estar ocupat durant un mes i mig per persones que no caldria que estiguessin ingressades en un hospital d'aguts.
Treball col·laboratiu. L'objectiu 6 del Pla estratègic 2025 se centra en redissenyar el procés assistencial; en el cas concret del procés d'atenció hospitalària al malalt mèdic, iniciat la tardor passada, participen de forma col·laborativa 40 professionals de diferents categories i àrees organitzats en cinc grups de treball. El grup 2 s'encarrega de "millorar la coordinació i la comunicació entre els professionals de les unitats 5 i 6".
Què proposen? La proposta s'inspira en el model organitzatiu del Servei d'Urgències, que es va implantar fa unes setmanes:
- Ordre d'ingrés per criteri clínic. L'equip d'Urgències classifica els pacients que ingressen a les unitats d'hospitalització UH5 i UH6 en funció de la càrrega de cures que necessiten:
- Alta complexitat: pacient agut, inestable i/o pendent de diagnòstic. Aquests tenen prioritat per ingressar.
- Baixa complexitat: pacient d'atenció intermèdia, en observació i pendent de trasllat a un altre centre.
- Clústers d'alta complexitat. Els pacients aguts ingressen en una àrea d'alta complexitat organitzada en clústers de 4 habitacions (8 ó 10 llits). Cada matí a primera hora hi ha reunió de coordinació dels sis clústers que funcionen actualment: quatre de Medicina Interna, un d'Oncologia i un de Pneumologia. La resta de pacients ingressen als llits de baixa intensitat.
- Treball en equip. Un equip de dos metges una una infermera és responsable de portar un clúster. Això permet visites conjuntes i una comunicació fluïda entre els professionals i la família.
El pacient, al centre. El primer beneficiat del canvi és el pacient perquè ara es troba al lloc adequat per a diagnòstic, cures i observació. A més, com que l'atén un equip definit, es garanteix millor la continuïtat del tractament i de la relació amb el pacient i amb la família. En estar millor controlat, estabilitza abans i pot marxar abans a casa.
[+] Notícies anteriors