Com ens valoren els pacients ingressats?

Conèixer l'opinió dels usuaris és clau per millorar els serveis que oferim a la ciutadania

Valoren molt positivament (per sobre de la mitjana catalana) cinc aspectes del seu ingrés a l'Hospital de Mataró: el control del dolor, el tracte personal de les infermeres, la disposició de l'equip professional per escoltar-los i fer-se càrrec de les seves necessitats, la comoditat de l'habitació i la qualitat del menjar.

El Catsalut realitza enquestes periòdicament per conèixer l'opinió dels usuaris sobre el sistema sanitari públic de Catalunya. L'objectiu és identificar aspectes a millorar en cadascun dels centres i que aquests posin en marxa accions al respecte.

L'any passat va preguntar a les persones que havien estat ingressades en un hospital d'aguts. L'anterior enquesta era del 2018, el que permet comparar l'evolució.

Dolor. En aquest període ha millorat la percepció del pacient sobre el control del dolor durant el seu ingrés: el 98,6% valoren positivament l'ajuda per controlar o millorar el dolor (per sobre de la mitjana catalana, que és del 95,7%).

Empatia. El 97,5% dels pacients valoren positivament el tracte personal de les infermeres i el 95% la disposició de l'equip professional per escoltar-los i fer-se càrrec de les seves necessitats, mentre que a nivell de Catalunya aquest percentatge és inferior en els dos casos: el 93,5% i el 91,5%, respectivament.

Comoditat de l'habitació. La percepció dels pacients ingressats sobre la comoditat de les habitacions ha millorat 10 punts percentuals en relació amb el 2018: el 94% la valoren positivament, en comparació amb el 88% de la mitjana catalana. Sens dubte, això té a veure amb la renovació de les unitats d'hospitalització (dues unitats cada estiu). A més d'un repàs general de pintura, banys, finestres, fusteria i tapisseria, ara tots els llits disposen de presa d'aire medicinal, d'un nou sistema d'intercomunicació pacient-infermera i de nova il·luminació LED, que consum un 60% menys d'electricitat.

Habitacions compartides. Aquesta sensació de confortabilitat s'acompanya d'una millora en la percepció dels problemes que comporta tenir un company d'habitació, molts dels quals tenen a veure, precisament, amb el soroll. En aquest sentit, el 2019 s'instal·laren televisions d'ús individual de 43" (substituint les compartides de 14") que funcionen amb auriculars, amb més canals per triar, tarifes més econòmiques i la possibilitat de contractar WiFi.

El menjar. Augmenta en 7 punts el percentatge de pacients que valora positivament el menjar que se serveix a l'Hospital de Mataró: el 70%, en comparació amb el 67% de la mitjana catalana. Aquesta millora té a veure amb la substitució dels carros de repartiment de safates el febrer del 2019, que ha permès mantenir la temperatura adequada dels àpats. A més, s'ha ampliat la possibilitat de tria de menús per part del pacient.

Àrees de millora. També s'identifiquen àrees de millora com, per exemple, el temps a la llista d'espera, que es considera massa llarg, la informació que es proporciona a pacients i familiars sobre les intervencions quirúrgiques i a l'alta, signar el consentiment informat abans de la intervenció, el respecte a la intimitat o la possibilitat que el pacient pugui donar la seva opinió.

NOTICIES RELACIONADES: