El Consorci Sanitari del Maresme rep 600.000 euros per impulsar una nova generació de tractaments per a la disfàgia orofaríngia
El Consorci Sanitari del Maresme (CSdM) lidera un projecte de recerca per al desenvolupament d'una nova generació de tractaments per a la disfàgia orofaríngia (DO) en persones grans, que ha rebut prop de 600.000 euros de finançament de l'Institut de Salut Carlos III (ISCIII), en el marc de la convocatòria Projectes de Recerca Clínica Independent. Aquesta convocatòria té com a objectiu fomentar la recerca clínica independent, no promoguda per la indústria farmacèutica, i potenciar la recerca translacional i la transferència del coneixement.
El projecte, titulat "Hidrocoloides amb agonistes TRP per tractar la disfàgia orofaríngia en persones grans: de la recerca bàsica a la clínica", se centra en el desenvolupament i l'avaluació de nous tractaments innovadors per millorar la seguretat i l'eficàcia de la deglució en pacients ancians amb disfàgia orofaríngia, una patologia molt prevalent i amb un alt impacte en la qualitat de vida.
L'estudi està liderat per Noemí Tomsen, membre del Laboratori de Fisiologia Digestiva del CSdM i del Centre d'Investigació Biomèdica en Xarxa de Malalties Hepàtiques i Digestives (CIBEREHD), conjuntament amb Pere Clavé, cap del Laboratori de Fisiologia Digestiva i director de Recerca i Innovació del CSdM.
L'objectiu principal del projecte és descriure l'efecte terapèutic de sis mesos de tractament amb agonistes TRP, mitjançant l'avaluació dels canvis en la resposta biomecànica i neurofisiològica de la deglució als 1, 3 i 6 mesos de tractament. El finançament concedit ascendeix a 589.875 euros i el projecte tindrà una durada de quatre anys.
Aquest nou estudi consolida i dona continuïtat a la línia de recerca del grup, orientada al desenvolupament de nous compostos capaços d'estimular una deglució segura en persones grans amb disfàgia. A més, el projecte permetrà la contractació de dos joves investigadors, reforçant així la capacitat investigadora i formativa del centre.
Beca Llavor. En aquesta mateixa línia de recerca, Pere Clavé com a investigador principal i Noemí Tomsen com a científica emprenedora, han estat beneficiaris d'un ajut de 20.000 euros de la beca Llavor del Programa Indústria del Coneixement, impulsat per l'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR). Aquest ajut està destinat a finançar projectes d'innovació en fases inicials, amb l'objectiu de facilitar la transferència de tecnologia i coneixement i generar valor per a la societat.
Amb aquest doble reconeixement, el CSdM reforça el seu compromís amb la recerca biomèdica d'excel·lència, la innovació i la millora de l'atenció a les persones grans.