L'equip d'infermeria innova en la formació dels estudiants en pràctiques

L'Hospital de Mataró acull 250 estudiants en pràctiques d'infermeria cada any

Un equip d'infermeres expertes de l'Hospital de Mataró han començat a formar aquests estudiants mitjançant la resolució de casos clínics treballats per elles mateixes. La primera sessió, realitzada el 24 de gener,  ha estat valorada molt positivament, tant pels estudiants com pels professionals implicats.

El coordinador docent d'infermeria, Francesc Rodríguez, ha treballat amb un equip de 13 infermeres per desenvolupar continguts formatius d'elaboració pròpia que s'utilitzin com a casos clínics durant les pràctiques obligatòries del grau d'infermeria i del cicle de grau mig dels tècnics (TCAI).

Els protagonistes. L'equip docent per al practicum està format per: Alba Raventós, Alberto Martín, Alicia Abellán,  Carme Josep, Cristian Pérez, Dolors Mayorga, Elena Vidal, Eli Carvajal, Laura Ramírez, Lídia Serra, Mª Antonia Viñals, Núria Rubí, Quico Rodríguez i  Yolanda Holguín. Quant als estudiants, són alumnes d'infermeria  de les universitats TecnoCampus, Sant Joan de Déu  i UB, i 30 estudiants de grau mig.

Millorar les competències clíniques. L'objectiu d'aquest nou enfocament és millorar les competències clíniques dels 280 estudiants que fan les pràctiques a l'Hospital de Mataró cada any. Per això, el programa consta de quatre mòduls d'aprenentatge: 1. Seguretat del pacient, 2. Educació per a la salut, 3. Prevenció i 4. Cures especials).

Desenvolupament integral dels nous professionals. L'aprenentatge basat en problemes s'orienta al desenvolupament integral de nous professionals i combina l'adquisició de coneixements i el desenvolupament d'habilitats i actituds. Per això és tan important que es basi en el coneixement de professionals experts.

El valor docent de la experiència. L'equip docent ha identificat, descrit i desenvolupat els casos clínics a partir de la pròpia experiència, i allò que s'ensenya reflecteix situacions reals. A més, aquesta metodologia s'acompanya d'un procés d'avaluació que permet als professionals sistematitzar la seva activitat docent i professionalitzar-la.

Coordinació docent. La figura del coordinador docent es va crear a l'inici del curs per potenciar l'activitat docent dels professionals d'infermeria. El Programa d'ampliació de les competències en la pràctica clínica seria el primer resultat tangible d'aquesta nova figura.