Infermeres i auxiliars participen en la millora de la planificació de la seva feina

Promoure la participació en l'organització de la feina és un objectiu estratègic del Consorci

L'àrea de planificació d'infermeria ha iniciat un procés conjunt amb professionals per millorar-ne l'accessibilitat i apropar la seva activitat a les persones a qui dona servei. Cada mes nou infermeres i auxiliars es reuneixen amb Daría Rubio, directora d'infermeria, i M. Carmen Ruiz, cap d'àrea de planificació, per abordar conjuntament accions de millora en aquest àmbit, d'acord amb un dels objectius establerts al Pla estratègic 2025.

Són persones que, en el seu exercici professional, ja havien mostrat iniciativa i implicació en millorar la pràctica assistencial o l'entorn de treball, i proporcionen una visió àmplia donat que treballen en diferents àmbits treballen en diferents àmbits (UCI, consultes externes i unitats dels hospitals de Mataró i de Sant Jaume).

Per això, se'ls ha proposat involucrar-se de forma voluntària en la millora d'un aspecte especialment sensible per al personal dels equips d'infermeria: la planificació de les cobertures.

Les participants són: Beatriz Rodríguez, Elisenda Carvajal, Eva Simó, M. Ángeles Rodríguez, Mónica García, Odalis Rincón, Raquel Cobos, Rosa M. Parera, Sara Tancó, Victoria López, Violeta Torrent. Es reuneixen cada mes des del febrer passat i, des de llavors, s'han realitzat les accions següents fruit de les propostes definides en aquest grup de treball:

Comunicació i accessibilitat a la Unitat de Planificació. De moment, s'han realitzat tres accions:

  • Horaris d'atenció (presencial i telefònica), tal com consta a la imatge adjunta.
  • Referent de planificació per a cadascuna de les àrees de treball
  • El correu electrònic substitueix el telèfon com a via de comunicació prioritària per resoldre dubtes (planificacio@csdm.cat). Així s'evita el col·lapse del telèfon, i es millora l'agilitat en la resposta.

Conciliació i agilitat. El mes de maig s'ha implantat un sistema de subhasta de cobertures online. Els llocs pendents de cobrir es publiquen a El meu portal de la intranet a un mes vista, de manera que les interessats poden triar els llocs i horaris que millor s'adeqüin als seus interessos. Així, les persones poden planificar millor la seva feina i es guanya en agilitat donat que s'estalvien moltes trucades telefòniques.

Referent de torn els caps de setmana a Sant Jaume. Des del mes de juny, els professionals d'aquest centre tenen un referent de presència física els caps de setmana en torn diürn.

Guàrdies localitzables. El juliol s'ha posat en marxa una prova pilot a Sant Jaume per implantar un sistema -que ja funciona en altres equips del Consorci- en què hi hagi persones que, de forma voluntària i prèviament pactada, estiguin disponibles a casa seva per venir a treballar a l'hospital en menys de 30 minuts en cas que sigui necessari cobrir un lloc de treball de forma urgent.

La participació, objectiu estratègic. Aquest grup de treball s'emmarca en l'objectiu número 9 del Pla estratègic 2025: "Potenciar la participació dels professionals en la gestió" i, més concretament, en el sub-objectiu d'explorar noves vies de participació que complementin les ja existents i, d'aquesta manera, facilitin l'aportació dels professionals de base per enriquir la manera com es gestionen els equips i com s'organitza la feina.